Parkeergebouw Utrecht

Gebouwd op de groei

Het gebouw verandert mee met het gebied

Leidsche Rijn Centrum Noord in Utrecht is een gebied dat momenteel volop in ontwikkeling is. Toen duidelijk werd dat Capgemini zich op deze locatie wilde gaan vestigen, is tegelijk met het nieuwe hoofdkantoor van Capgemini ook een parkeergebouw ontwikkeld, mede om in de aanvullende parkeerbehoefte van Capgemini te voorzien.

De gemeente Utrecht en Capgemini hebben afgesproken dat het parkeergebouw na tien jaar – als het gebied volledig tot ontwikkeling is gekomen – een openbare parkeergarage zal worden met winkels op de begane grond. Onze opdracht was dan ook om een parkeergebouw te ontwerpen dat op deze gedeeltelijke omschakeling van parkeren naar commerciële ruimte is voorbereid.

Parkeergebouw langs het spoor
Massa studie
Doorsnede met parkeren
Toekomst met winkels

Fraai uiterlijk

Omdat het gebouw in de uiteindelijke situatie prominent aan een centraal in het gebied gelegen parkje komt te liggen, is het gebouw ontworpen met een metselwerk gevel. Stalen raamkaders die in een regelmatig patroon in de gevel zijn geplaatst, zorgen voor natuurlijke ventilatie van het parkeergebouw.

De gevel van de begane grond, die later winkelpuien zal bevatten, is uitgevoerd in antracietkleurig natuursteen. Het dak, dat tevens het bovenste parkeerniveau is, is voorzien van een prefab betonnen pergola met geïntegreerde verlichting, waardoor het gebouw ook vanuit de toekomstige omliggende hoogbouw een fraai afgewerkt uiterlijk heeft.

Voor- en entreegevel
Metselwerk gevel
Entreegevel

Overzichtelijk parkeren

Het gebouw is ontworpen met een zo efficiënt mogelijke logistiek voor een snelle verkeersafwikkeling. Dankzij een split level-opzet kunnen 714 auto’s op een eenvoudige manier compact geparkeerd worden. Door te kiezen voor een dubbele split level-variant rijden bestuurders zowel omhoog als omlaag in dezelfde richting.

Een betonnen prefabconstructie met kolomvrije overspanning zorgt ervoor dat de garage overzichtelijk is, wat het parkeren, de routing én de veiligheid ten goede komt. Bovendien zorgt deze constructie voor snelle montage en een korte bouwtijd.

De hoofdentree voor voetgangers, met trap en lift, ligt aan de oostzijde van het gebouw, bij de doorgang onder het spoor naar Leidsche Rijn Centrum. De in- en uitrit voor auto’s,  gemarkeerd door een vluchttrappenhuis in de vorm van een glazen torentje, bevindt zich aan de noordwestzijde.

Voorbeeld parkeerlaag

Voorbereid op de toekomst

Het parkeergebouw beslaat het oostelijk deel van de kavel in de stedenbouwkundige lay-out. In het ontwerp is er rekening mee gehouden dat de westelijke punt van de kavel in de toekomst nog moet worden ingevuld. Het parkeergebouw eindigt aan die zijde met een doorgaand metselwerkvlak zonder raamkaders, die de overgang een latere toevoeging aan de westzijde van het bouwblok eenvoudig mogelijk maakt. Om te laten zien dat het gebouw in de nabije toekomst uitgebreid gaat worden, is de westgevel bekleed met een tijdelijke gevelbekleding.

De gevelopeningen op de begane grond zijn nu ingevuld met stripstaal. Bij de geplande omschakeling naar een commerciële functie kunnen deze eenvoudig worden vervangen door winkelpuien. Van de oorspronkelijke 714 parkeerplaatsen blijven er dan 638 over.

Projectgegevens

Locatie
Reykjavikplein
Opdrachtgever
AM Real Estate Development
Projectarchitect
Marc Ibelings
Vloeroppervlakte
16.280 m² bvo

Wilt u meer weten?

Wij vertellen u graag meer over dit project.
Neem contact op met Marc Ibelings.

E-mail of bel 010 2021900

Documentatie
Download (lage resolutie)