Mercedes-Benz Forepark Den Haag

Nieuwe Flagshipstore Benelux

Ontwerp geeft vorm aan nieuw store concept

Wie op de A4 langs het Forepark in Den Haag rijdt, zal niet naast de compleet vernieuwde flagshipstore van Mercedes-Benz kunnen kijken. Het bestaande gebouw – in 1999 ontworpen door architectenbureau Van der Valk – is vanaf de zomer van 2017 ingrijpend aangepast om zowel functioneel als qua uitstraling invulling te geven aan het nieuwe store concept van Mercedes-Benz en het moederbedrijf Daimler AG. De verkoop en het onderhoud van grote vrachtwagens is verhuisd naar een andere locatie, terwijl de werkplaatsen opnieuw zijn ingericht. Hierdoor is ruimte ontstaan voor een uitnodigende showroom, direct aan de opgang van het terrein en goed zichtbaar vanaf de openbare weg. Een nieuwe glazen showcase van vier verdiepingen over de hele breedte van het pand vormt een opvallende blikvanger langs de snelweg.

Locatie aan de A4
Situatie - Terrein omzoomd met groen en bomen
VOOR - Voormalig gebouw gezien vanaf de Donau
NA - Nieuwe showroom direct aan de opgang van het terrein

Uitnodigende entree en showrooms

De entree voor klanten is volledig vernieuwd, met een nieuwe showroom op drie niveaus. Een volledig glazen pui rondom zorgt binnen voor veel licht en geeft bezoekers die het terrein oprijden meteen een aantrekkelijke blik op de showroom. Wat direct opvalt, is de riante luie trap met aangrenzende helling, die ook vanaf buiten duidelijk zichtbaar is. De trap en helling vormen een visueel aantrekkelijke verbinding tussen de begane grond en de eerste verdieping waar het AMG-center is gehuisvest. Een tweede luie trap met hellingbaan leidt omhoog naar de showroom voor tweedehands modellen. De verdiepingen zijn  bovendien verbonden door een direct in het oog springende glazen lift. Op de begane grond, onder de AMG-vloer, bevinden zich lange doorlopende beeldschermen voor digitale productpresentaties en is plaats ingeruimd voor exclusieve ruimten voor aflevering van auto’s aan klanten. Alle vloeren in de showrooms zijn afgewerkt met Stone Carpet in de tinten zwart en donkergrijs, een materiaal dat associaties oproept met asfalt.

Begane grond
Interieur nieuwe showroom

Blikvanger langs de snelweg

Naar de snelweg toe toont het gebouw een vier lagen hoge showcase over de volledige breedte van het pand. Hierin kunnen 44 auto’s worden gepresenteerd aan de langsrijdende automobilisten. De verdiepingen van deze markante etalage worden ontsloten door een autolift waarop het logo van Mercedes een prominente plek heeft gekregen. Om de auto’s zo goed mogelijk te kunnen zien, is de showcase zeer transparant uitgevoerd met glas dat een minimale reflectie geeft. Om de transparantie verder te versterken zijn de glazen panelen van 5,1 x 2,5 meter kozijn-loos bevestigd.

VOOR - Voormalig gebouw gezien vanaf de A4
NA - Nieuwe showcase aan de A4 snelweg zijde

Verbindend dak

De verschillende gebouwdelen zijn met elkaar verbonden door één gezamenlijk dak, dat rondom een overstek heeft van 6,5 meter. Deze dakrand vormt als het ware een kraag rond het hele gebouw en geeft het een geheel nieuw uiterlijk. Het dak wordt afgewerkt met een aluminium luifelrand met afgeronde hoeken in een zilver metallic kleur, die het licht mooi reflecteert. Boven de entree naar de showroom en werkplaatsen komt het dak ruim 22 meter naar voren waardoor een comfortabele en beschutte plek voor klanten is ontstaan als ze hun auto komen afleveren of ophalen.

Het terrein rondom het gebouw is heringericht met aan de lange zijden van het pand ruimte voor beplanting en bomen. Samen met een lage haag rondom het terrein en een voorrijstraat naar de showroom en werkplaatsen vormt dit geheel een uitnodigende klantvriendelijke entree.

Introductie van nieuwe huisstijl in Nederland

Het ontwerp voor de nieuwe flagshipstore is in nauw overleg met Mercedes-Benz en moederbedrijf Daimler AG tot stand gekomen, mede om te zorgen dat de nieuwe corporate identity van het bedrijf, Markenauftritt Retail (MAR) 2020, volledig tot zijn recht komt in het nieuwe gebouw. Het project vormt de pilot voor de uitrol van deze nieuwe huisstijl in Nederland.

Het interieur van de showroom is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Duitse Bureau Graft en Buro Loods uit Amsterdam.

Projectgegevens

Locatie
Donau 42
Opdrachtgever
Mercedes-Benz Dealer Bedrijven, Den Haag
Projectarchitect
Marc Ibelings
Vloeroppervlakte
oorspronkelijk 12.793m² bvo, nieuw 14.570m² bvo

Wilt u meer weten?

Wij vertellen u graag meer over dit project.
Neem contact op met Marc Ibelings.

E-mail of bel 010 2021900

Documentatie
Download (lage resolutie)